Sunday, February 8, 2009

tugas

lepas jea habis belajar nie aku tak ada buat apa2... tiap2 hari pergi kedai tolong ibu berniaga..da 2 bulan lebih pun..

huh..penatnya...

tapi dari hari sabtu minggu lepas lagi datang awal pagi..lebih kurang pukul 7 la..tak pun lebih2 cikit kalau terlambat... biasenya pegi pukul 9 jea..tapi ibu tak ada... jadi semua tugas ibu waktu pagi kene buat...

penat2...

6.30 : bangun..bersiap...

7.00 : pegi kedai

7.10 : terus kukus pulut dengan ns dagang..
sambil tu aku panaskan sambal nasi lemak, kuah kacang kemudian kuah nasi dagang..
sambil masak nasi goreng...semua kene buat dalam satu masa..huh..memang kena cepat..
masa yang sama jugak aku akan potong nasi impit, potong timun dan kupas telur rebus..
semuanya kene ambik masa lebih kurang sejam..sebab kedai buka pukul 8 pagi...

8.05 : kedai buka..terus kemas2 makanan dekat depan....

11.40 : kemas2 pula untuk taruk lauk2 makanan tengahari...orang akan mula sibuk....

1.00 : masa ni lagi sibuk..sebabnya masa rehat untuk semua pekerja2...masa nie jugak aku kabut
sikit..nak layan pelanggan..kedai aku ni tak ada pekerja pown...kecuali makcik dapur yang
basuh pinggan..yang lain semua keluarga aku jer...

5.15 : aku akan kemas tempat taruk lauk..lap cermin...lap semua kawasan tempat lauk....
lap pinggan2 yang dah digunakan..

6.45 : kerja aku dah beres..jadi masa untuk balik rumah..tapi kedai tak tutup lagi..abang aku
pulak yang akan ambik alih..

tulah kerja aku hari2..kedai buka tiap2 hari termasuklah hari minggu dan jugak cuti2 am...tapi tutup la cuti raya..cuma sebulan 2 kali saje tutup..biasanya hari selasa dan rabu...


*tapi besok cuti..aku boleh bangun lambat..hehehe

No comments:

Post a Comment